lördag 17 mars 2012

Ön av Lotta Lundberg

Lotta Lundberg är en av de mest spännande berättare jag vet. Ingen bok är den andra lik och man vet aldrig vad man har att vänta förutom att det kommer att bli bra.
Jag läste först hennes lesbiska kärleksroman Låta sig hända när den kom. Den var lagom erotisk (även om begreppen lagom och erotik inte bör finnas i samma mening). Jag minns att jag gillade mycket. Det var ganska ovanligt med lesbisk kärlek i litteraturen då och jag kastade mig glupskt över varje nytt alster som publicerades.
Samma tema kommer igen i nästa roman Färdas på en blick. Här är det vardagliga, nästan diskbänksrealistiska utbytt mot laddat triangeldrama och pulserande, förbjuden åtrå. Jag gillade väldigt mycket.
Sen fullkomligt knockade hon mig med Skynda, kom och se som fortfarande är en av de absolut bästa böckerna jag läst. Berättelsen om de två dvärgarna som tröttnat på att förnedras i freakshows runtom i USA och bestämmer sig för att söka lyckan i Sverige och det nyöppnade Gröna lund bygger på verkliga händelser och jag kommer aldrig komma över hur människor behandlades i mitt land, i min stad för bara sjuttio år sen. Det är helt otroligt! Romanen är skoningslöst fascinerande.
Nu är hon aktuell med romanen Ön som jag fick chansen att läsa  tack vare det här fantastiska Booked. Har ni hört talas om det? Man får en bok alldeles gratis mot att man skriver om den på ett eller annat sätt. Himla fiffigt. Den här boken hade jag förstås köpt själv ändå, läst och tipsat om så den här gratisaspekten är blott en trevlig bonus.
Lotta Lundberg använder sig även här av autentiskt material och återigen är temat sexualitet och normalitet; ämnen som aldrig upphör att fängsla mig. Vem äger sanningen? Vem är normal, egentligen? Hon ger närmast  inte svar när hon låter två diametralt olika berättare komma till tals. Läsaren får bestämma själv. Och ibland är det svårt. Platsen är en paradisö någonstans i tropikerna. Ämnet sexuella övergrepp. Eller? Är de missförhållandena västlänningen Christian utsänd för att utreda faktiska eller rör det sig om en annan kulturell syn på sexualitet. Det är svåra frågor och det är spännande att läsa. Jag fastnar helt i den klibbiga värmen, känner nästan smaken av allt exotisk frukt och vill ta av mig mina kläder och simma i rumsvarmt vatten. Det är en tät, kroppslig roman som gör mig lite hög. Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar