måndag 13 februari 2012

Hej bokkonsument


När man är nära döden i fruktansvärd öronåkomma och inte orkar göra någonting alls förutom att äta lindrande glass och hetskolla How I met your mother men ändå vill tillföra bloggsfären någonting passar en enkät ypperligt.

Enkät

Senast lästa: Smuts av Alan Bennett

Senast köpta bok: Mastodontreabeställning x 2 från både Bokus och adlibris. 'Cause I'm worth it!

Senast lånade bok: Jag är en falsk profet, en värdelös bibliotekarie som inte lever som jag lär. Jag lånar inte böcker. Jag köper dem.

Senast fådda bok: Det är rysligt synd om mig. Jag får aldrig några böcker. Förutom av mig själv. Men jag fick ett presentkort på adlibris i julklapp.  Så här fantastiskt blev det:

ISBN Författare:Titel Best Lev Pris/st Status

0446696161 BUTLER, OCTAVIA E.:FLEDGLING 1 1 110 kr Skickad

0751542709 GIRL IN THE WOODS:GIRL IN THE WOODS 1 1 101 kr Skickad

0751542687 ISLAND OF LOST GIRLS:ISLAND OF LOST GIRL 1 1 69 kr Skickad

9186835009 MACHEN, ARTHUR:DEN RÖDA HANDEN 1 1 94 kr Skickad

0061689378 MCMAHON, JENNIFER:DONT BREATHE A WORD 1 1 117 kr Skickad

0752882988 PROMISE NOT TO TELL:PROMISE NOT TO TELL 1 1 59 kr Skickad


Favoritbokhandel: adlibris för att de är billiga, Pocketshop för att det är roligare att tillbringa några minuter där än ute på kalla perrongen och Sf-bokhandeln för de har leksaker också.

Favoritbibliotek: Salems bibliotek. Obviously.
Använder som bokmärke: Bokmärken.

Favoritfärg på bok: Alla färger är fina.

Favoritmat/snack vid läsning: Chokladpraliner alla gånger!

Favoritdryck vid läsning: Cola eller te eller vin eller vad som helst.

Favoritställe att läsa på: Jag läser oftast till sängs. Snart under det här täcket:



På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: 172 (Don't breathe a word av Jennifer MacMahon)

Den här boken köper jag till en förälder: Det beror på vems förälder. Men om det är min och till exempel min mamma så tror jag Tigern i Galina.  Till pappa köper jag böcker om jazz.

Den här boken köper jag till min bästa vän: Min bästa vän har en oklanderlig smak och gillar i stort sett samma böcker som jag så hon får något jag också är sugen på. Kanske en cirkusbok.

Den här boken köper jag till en partner: Det beror återigen på vems partner det rör sig om.
Men om det är min så nästa fina Sandman-volymen. Hittills har han fått de tre första.

Favoritgenre: Bra böcker. Ja, det är en genre.

Favoritformat: Jag gillar inbundet. Det känns lyxigt och så har de en så praktisk flik att ha som bokmärke. Men framförallt behöver man inte vänta lika länge på dem.

Författarfavorit: Jag älskar Sarah Waters. Och hundratals andra.

Den tjockaste bok jag läst: Kanske  En lämplig ung man? Jag vet inte. Den hade en massa bibelstunna sidor, minns jag.

Den tunnaste bok jag läst: Någon pekbok för barna, tippar jag.  Kanin-paket?

Favoritljud när du läser: Sovande barn.

Favorittidning: DN och Vi läser. Jag vet, jag är en kliché.

Prenumererar på: DN

Favoritbokblogg: Dark Places

Mitt bästa bokminne: Jag hade en helt ljuvlig läsupplevelse i somras. Jag satt i skuggan på olika uteserveringar i Dubrovnik och plöjde flera av Carol Goodmans böcker.  Emellanåt badade jag, strosade runt i vackra gränder och kanske sade något till min pojkvän men mest läste jag. Ostört och lustfyllt precis som det skall vara.
Senaste bokfyndet: En sisodär sjutton reaböcker  på adlibris och femton på Bokus. Mest barnböcker men också Stig Larssons Autisterna som jag alltid trott att jag har.


Senaste impulsköpta bok: Ryckte förtjust till mig ny roman av Jane Harris på Pocketshop härom veckan. Tyckte så mycket om hennes förra och den här verkar också ljuvlig.





En bra bok att ge bort:  Mottagarens nya favoritbok.

Bokgenre som jag undviker: Dåliga böcker. Ja, det är också en genre.

Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Jag förstår inte frågan.

Så här håller jag koll på vad jag läst: It's all in my head, baby.

Så här sorterar jag min bokhylla: Strikt enligt SAB. Men med somliga utbrutna genrer; fantasy och sf, skräck, deckare  och erotika.
Nästa bok jag ska läsa: Det kan bli vad som helst. Verkligen. Men kanske ovan nämnda cirkusbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar