lördag 11 februari 2012

Snusk av Alan Bennett

Det bästa med den här boken är titeln. Jag älskade att kunna svara "snusk" på frågan vad jag läser! Fast så himla snuskig är den kanske inte. Inte så att den bör ställas i giftskåp direkt. Men tillräckligt för att jag ibland kunde bli lite klädsamt generad.
Som undertiteln antyder rör det sig om två olika berättelser där temat är osedlighet. Den första handlar om en änka, Mrs Donaldson som för att dryga ut sina inkomster hyr ut ett rum till studenter. Mrs Donaldson ser ganska nyktert på tillvaron och tar det mesta med ro och en kopp te. Hennes vuxna dotter däremot är hemskt brydd över det här med det inneboende paret. Men studenterna är väldigt skötsamma på nästan alla sätt. Förutom det här med att de är lite sena med hyran. Men det går att lösa. In natura. Det hela är verkligen mycket förnuftigt. Och fantastiskt roligt.
Berättelse nummer två är inte lika uppsluppet rolig och faktiskt inte lika snuskig heller. Det osedliga här är inte snusket i sig utan smusslandet, lögnerna och dubbelliven.
Jag gillar ohejdat. Brittisk torr humor är verkligen min kopp te. Liksom snusk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar