söndag 9 oktober 2011

Moralpanik och lastbarhet

Jag läser DN som vanligt. I en artikel berättas det om två kvinnor som samtidigt drabbats av bröstcancer och om hur de tagit sig igenom sjukdomen tillsammans. De lever nämligen tillsammans; i ett registrerat partnerskap sedan tio år tillbaka. Det är alltså fråga om två vuxna kvinnor som älskar varandra. Ändå står det att "Gaby hade råkat stöta till Maggies bröst och reagerat på hur hårt det kändes." (Min kurs.)
Varför kan man inte 2011 bara skriva rakt ut att hon kände en knöl i Maggies bröst? Var hon tvungen att råka stöta till det? Är lesbisk kärlek verkligen så tabu fortfarande att bröst inte får röras med flit? Vad tänker sig DN att ett äldre, kvinnligt par roar sig med? Sudoku?  Jag blir alldeles matt.
Samma helg jag läser den här artikeln hämtad från ett puritanskt 50-tal ser jag de Sade på Turteatern i Kärrtorp. I pjäsen Juliette knullas det på alla de mest vidriga sätt man kan tänka sig. Rekvisitan består av både piskor, djurmasker och chokladpudding och det är flera gånger jag måste gömma mig bakom min halsduk. Men det är förfärligt underhållande och jag skrattar, förfäras och lämnar salongen omtumlad och upplyst.
Kontrasten kan inte bli större!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar